Overuren voor onze zintuigen - Reisverslag uit Abra Pampa, Argentinië van Jan en Marike - WaarBenJij.nu Overuren voor onze zintuigen - Reisverslag uit Abra Pampa, Argentinië van Jan en Marike - WaarBenJij.nu

Overuren voor onze zintuigen

Door: Jan en Marike

Blijf op de hoogte en volg Jan en Marike

17 Januari 2014 | Argentinië, Abra Pampa

Salta: een knotsgekke stad, overlopen door toeristen.
Het is een zintuiglijk bombardement. Muzikanten die wat willen verdienen brengen overal (vaak versterkte) muziek. Vanaf ons terras (waar we spontaan applaus krijgen van de ober wanneer we 2 pizza´s Grande bestellen – of we wel weten dat zo'n pizza 8 porties is....) zien en horen we talloze schoenenpoetsers, sokkenverkopers, lotenverkopers, mensen 'in de Heer', die weer hele andere zaken willen verkopen, strijdsters voor het ongeboren leven, en dan ook nog mensen die je bloeddruk en vetpercentage willen meten. Kijk, dat vetpercentage, dat snappen we wanneer je ziet dat die mensen uit Holanda 2 van die enorme pizza's naar binnen schuiven, maar de bloeddruk, die hoef je echt niet meer te meten onder deze omstandigheden.....)
Om ervoor te zorgen dat je de aandacht van het publiek vangt moet je de groep naast je overstemmen. Dat gaat met volle inzet. Een clown wint met overtuiging de gunst van het publiek. Hij speelt tot hun groot enthousiasme (gevaarlijke) spelletjes met het drukke verkeer rondom het plein. Juist deze clown gebruikt geen herrie, hij spiegelt zonder taal het gedrag van de verkeersdeelnemers en vergroot het uit. Een demonstratie van hoe je je zonder taal toch geweldig goed uit kunt drukken; het publiek maakt duidelijk dat ze feilloos begrijpt wat hij bij de ander ziet. (Zo vergaat het ons ook vaak: te weinig Spaans, maar uiteindelijk lukt het altijd de ander duidelijk te maken wat we willen).
Ook wanneer er even geen performance is, schreeuwen we naar elkaar om verstaanbaar te zijn. Het is het normale geluidsniveau waarop er hier met elkaar gecommuniceerd wordt, dat wij op zijn minst proberen te evenaren.

Kan de omgeving te mooi zijn? Nee, van schoonheid krijg je nooit genoeg. De omgeving kan echter zo overweldigend mooi zijn dat ze met geen pen meer te beschrijven is.
De route van Salta, via Jujuy naar de grens met Bolivia, gaat dwars door de 'Quebrada de Humahuaca'. Van 1200 meter klimmen we geleidelijk naar 3780 meter om weer iets te dalen naar 3500 meter nu (Abra Pampa). Regelmatig fietsen we een bocht om, tussen rotsen door en ontvouwt zich voor ons het volgende panorama, zo mooi dat we allebei sprakeloos zijn. De omgeving is van een steeds weer onvoorstelbare schoonheid. We zien bergen en kloven alsof ze met pastelkrijt zijn ingekleurd. Ronde vormen, door erosie zichtbaar geworden lagen, uit verschillende geologische tijdperken. In Purmamarca overnachten we. Wanneer we aankomen maken we een wandeling door de bergen, om de kleuren bij avondzon nog intenser te kunnen zien. De volgende ochtend, voor we vertrekken, maken we dezelfde wandeling nog een keer om de kleuren in de ochtendzon te zien. We zijn diep onder de indruk, ons nog niet realiserend dat we onderweg op de fiets elke kilometer opnieuw naar adem snakken door dezelfde schoonheid (en de hoogtemeters).

We zijn tot aan de periferie van Argentinië gefietst. Onderweg steken we de steenbokskeerkring over; nu zijn we echt in de tropen. De hoogtemeters compenseren de hoge temperaturen die je nu zou verwachten. Geleidelijk wordt het frisser (m.n. 's nachts). De mensen lijken steeds 'Boliviaanser'. Onze volgende stop is Villazon, de Boliviaanse kant van de grens tussen Argentinië en Bolivia.

(foto´s volgen; dit internetcafe heeft geen mogelijkheid de plaatjes te uploaden)

• 18 Januari 2014 - 01:42

Annemieke En David:

Tijdens het lezen van jullie verhaal wanen wij ons even in Zuid Amerika, heerlijk! Deze keer met ons eigen voorstellingsvermogen. Hopelijk vinden jullie in Bolivia nog een plek waar ze hun tijd vooruit zijn, zodat er nog foto's geüpload kunnen worden. Wij zijn heel benieuwd!
    Laiverds, geniet ervan!!! Buen Viaje!!

• 18 Januari 2014 - 07:22

Slop Germanie:

Hallo Toppers,

Ik geloof de deelnemers aan de tour de frans zijn jalours op jullie.
    Wat voor een prestatie echt RESPECKT.
    Wensen jullie veel goede kilometers toe en neem de
    schoonheid van daar mee naar onze graue gegend.
    Hopen op nieuwe foto´s .

Mfg slops neustadt-glewe.

• 19 Januari 2014 - 20:30

Vader Slopsema :

Jongelui , Jan en Marike , Heden jullie verslag van j.l.Vrijdag voor de 2de keer gelezen .
    Allereerst bedankt voor jullie bijzonder mooi verhaal . Zo in Salta waar je schreewend met elkaar moet praten . daarna de bergen in , met bijzondere mooie uitzichten . Wel een beetje jaloers , maar de foto,s komen nog . Fijn . En nu op naar de volgende staat Bolivia . Ik wens jullie verder een goede reis en veel {heel] veel genoegen . groetjes Pa

• 21 Januari 2014 - 08:56

GCA Delfzijl:

Dank voor het prachtig, beeldend verhaal; op deze manier genieten we met jullie mee! Fijne voortzetting van de reis en heel veel plezier gewenst van je collega's Aly, Gineke en Janneke