Het uiterste noorden - Reisverslag uit Mae Sai, Thailand van Jan en Marike - WaarBenJij.nu Het uiterste noorden - Reisverslag uit Mae Sai, Thailand van Jan en Marike - WaarBenJij.nu

Het uiterste noorden

Door: jan en marike

Blijf op de hoogte en volg Jan en Marike

10 Januari 2009 | Thailand, Mae Sai

We zijn echt op weg! Na 2 fietsdagen komen we bij Reinatos Bamboohouse. Een geweldige ervaring. Reinato is een 45 jarige man in een Karen dorp, die met zijn vrouw en dochter probeert een bestaan op te bouwen met zijn guesthouse. Leven van het land lukt niet meer, omdat zijn vader alles is kwijt geraakt door de opium.
Terugdenken aan de dagen dat we bij deze familie te gast waren ontroert opnieuw! We leven het leven met de familie mee. Eten met vader, moeder en dochter op de vloer bij hen in huis.Het eten met de handen kost even moeite, maar went al snel. Met Reinato ontdekken we de omgeving. Bezoeken een school in een Karendorpin de buurt, waar de kinderen in de klas ontzettend enthousiast met z'n allen roepen: "How are you" De 'boss' (schooldirectuer) laat in woord en gebaar zien dat hij de baas is. We moeten hem beloven dat we terug in Nederland onze best zullen doen om 'volunteers' voor zijn school te ronselen. Rondom de school is een Karendorp, waar we van schrikken. Dit is 3e wereld, denken we. Vrouwen op de grond, tussen varkens, kippen en honden lurken aan wat wij qua model een joint zouden noemen (zelfgebouwde sigaret met tamarinde erin voor de smaak) Overal afval. Dit alles in schril contrast met de school, waar het zeer opgeruimd is. Reinato kent iedereen en tolkt voor ons. Hoe oud of we zijn. Dan wordt er gerekend door de vrouwen. Marike is een olifant en Jan blijkt een hond te zijn volgens hun horoscoop. Gelukkig mixt dit prima volgens de vrouwen. Marike wordt uitgenodigd tussen hen plaats te nemen. Wat een ervaring!
In de jungle gebruikt Reinato zijn kattapult, om op muizen te schieten. Lekker voor op de barbecue, plaagt hij ons. (hij weet dat we geen vlees eten).
's Avonds na de maaltijd bespreekt hij met ons uitgebreid de politieke situatie in Thailand. Zijn Engels idioom is zeer uitgebreid. Dat heeft hij de afgelopen jaren opgepikt van zijn gasten.
Na Reinato fietsen we een zware etappe richting het noorden. Hier overnachten we in een resort, in onze eigen huisje.De contrasten kunnen niet groter zijn....
Nu zitten we in het uiterste noorden van Thailand, letterlijk op de grens met Birma. Een uiterst rumoerige, bizar drukke, Aziatische stad. Gek idee om zo aan de grens van Birma te staan. Ons onderkomen staat aan de rivier. Aan de andere kant is Birma. Zo potdicht (dachten we), maar terwijl we genieten van een pilsje steken mannen voor onze neus illegaal de rivier over.
Morgen fietsen we naar het oosten, de 'gouden driehoek' in, op weg naar Laos.

Wordt vervolgd...
(we proberen foto's te plaatsen, maarhet lijkt erop dat ze te groot zijn, we blijven het proberen)

• 10 Januari 2009 - 13:03

Annemieke En David:

Wauw!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Het klinkt geweldig! We zijn erg benieuwd naar de foto's (bij ons ging het beter toen we ontdekten dat we een programmaatje konden downloaden van de site waarmee het sneller gaat). We hopen dat het lukt. Blijf genieten, wij genieten mee!

• 12 Januari 2009 - 14:33

Janet Warringa:

ademloos jullie verslag gelezen. Ik blijf dit volgen.Geniet ervan!
    Groetjes

• 12 Januari 2009 - 20:50

Karin Van Der Kroef:

Hallo Marike en Jan,

Heel leuk om jullie reis op deze wijze te volgen. Ik hoop dat het plaatsen van foto´s lukt! Gisteren met Daniël onze eerste schaatstourtocht gemaakt. Geweldig. De schaatspret is voorlopig voorbij. Geniet van jullie avontuur.
    Hartelijke groeten,
    Karin van der Kroef

• 13 Januari 2009 - 07:46

Henri:

Je zou kunnen proberen je foto's op picasaweb.google.com te zetten.
    veel plezier!

• 13 Januari 2009 - 08:19

Kunja:

Wat fantastisch klinkt dit allemaal. Na mijn reis van vorig jaar kan ik iets beter inleven hoe het jullie vergaat zo te leven te midden van de locals.